Regeneracja filtra

Regeneracja jako alternatywa dla usunięcia filtra DPF

Na początku nowego stulecia na europejskich ulicach pojawiły się pierwsze samochody wyposażone w filtry cząstek stałych. Producenci modeli z filtrami mokrymi informowali klientów, że po pewnym czasie filtr należy wymienić. Ci, którzy zdecydowali się na wykorzystanie filtrów suchych, pierwotnie twierdzili, że wystarczą one na całe życie pojazdu. Stosunkowo szybko okazało się, że filtry zapychają się i wymagają interwencji mechanika.

Jak działa filtr?

Filtr ma za zadanie „wyłapywać” cząstki stałe, które pojawiają się przy spalaniu paliwa. Założeniem projektantów było pierwotnie to, by filtr sam się regenerował: gdy ciśnienie przed filtrem wzrasta (co świadczy o tym, że jest zapchany), sterownik silnika zmienia nastawy pracy jednostki tak, żeby doprowadzić do znacznego wzrostu temperatury w filtrze. To powoduje, że zgromadzona sadza się wypala. Rozwiązanie to działa jednak tylko przy szybkiej, jednostajnej jeździe np. po autostradzie – jazda po mieście na krótkich odcinkach uniemożliwia zakończenie procesu. W tym wypadku filtr zaczyna zapychać się coraz bardziej, a auto traci moc. Okazało się też, że w filtrze poza sadzą pozostają inne zanieczyszczenia, np., popioły powstające w wyniku spalania oleju silnikowego, nieczułe na wysoką temperaturę, a więc niemożliwe do usunięcia przez wypalenie.

Regeneracja filtra

Jeszcze parę lat temu, gdy filtr się zapychał, część kierowców po prostu zlecała jego usunięcie. Obecnie, gdy głosy ekologów są coraz wyraźniejsze, za usunięcie filtra grozi wysoki mandat. Regeneracja filtra DPF w warsztacie przypomina tę w czasie jazdy, jednak stosuje się wyższą dawkę paliwa, a proces nadzoruje komputer diagnostyczny. Jeśli filtr jest skrajnie zapchany, należy zlecić jego regenerację metodą hydrodynamiczną. Dzięki niej skutecznie udaje się usunąć wszelkie osady, popiół, nagar olejowym, drobiny tlenku ceru itp. Po czyszczeniu hydrodynamicznym przepustowość filtra jest niemal taka sama, jak w elemencie fabrycznie nowym. W nowszych samochodach filtry działają lepiej i zapychają się wolniej. Nie oznacza to jednak, że nie zużywają się całkowicie – dlatego warto zawczasu znaleźć zaufany warsztat zajmujący się regeneracją.

About the author: Bac