Turbosprężarki

4 objawy uszkodzeń turbosprężarki. Co powinno Cię zaniepokoić?

Turbosprężarki są bardzo trwałymi urządzeniami. Czasami jednak ulegają awariom. Przyczyna problemu może być wiek i zużycie turbosprężarki, lub też jej nieprawidłowa eksploatacja. Aby maksymalnie wydłużyć żywotność urządzenia, wystarczy pamiętać o regularnych wymianach oleju, chwilowym schładzaniu turbosprężarki po jeździe i unikaniu wysokich obrotów w krótkim czasie po uruchomieniu samochodu. Po czym możemy poznać, że nasza turbosprężarka nie pracuje prawidłowo?

Spadek mocy silnika

Najbardziej charakterystycznym objawem awarii turbosprężarki jest spadek mocy silnika. Auto opornie przyspiesza, może też zaświecić się kontrolka „check engine”. Przyczyn tego problemu może być wiele. Być może zanieczyszczenie uszkodziło część wirującą turbosprężarki, lecz możliwe jest też, pomiędzy nią a kolektorem dolotowym pojawiła się nieszczelność. Cześć kierowców słyszy wtedy też nietypowe odgłosy dochodzące spod maski.

Turbosprężarka gwiżdże

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że tak naprawdę każda turbosprężarka wydaje cichy odgłos przypominający gwizdanie. Problem pojawia się wtedy, gdy dźwięk staje się donośny lub zniekształcony. Osoby zajmujące się naprawą turbosprężarek twierdzą, że może on oznaczać m.in. przepuszczanie spalin przez uszczelkę kolektora wydechowego turbosprężarki, usterkę intercoolera, lub nieszczelność w układzie wydechowym (albo ssącym). Podejrzane gwizdanie bywa też objawem uszkodzenia koła kompresji lub rozważenia się układu wirującego.

Zadymienie spalin

Innym objawem uszkodzenia turbosprężarki są mocno zadymione spaliny. Co ciekawe, kolor zadymienia może być dla kierowcy wskazówką, z jakim rodzajem awarii ma on do czynienia. Czarne spaliny są objawem bogatej mieszanki paliwowej, co oznacza, że do komory spalania podawana jest zbyt mała ilość powietrza i paliwo nie spala się w całości. Niebieskie spaliny są oznaką spalania oleju silnikowego, a co za tym idzie rozszczelnienia układu wirującego od strony kompresji.

Ubytki oleju silnikowego

O złym stanie turbosprężarki mogą świadczyć też spore ubytki oleju silnikowego. Często można zauważyć wtedy ślady oleju w przewodach układu dolotowego lub wydechowego świadczące o nadmiernym zużyciu uszczelnień. Jeśli olej dostałby się w takim przypadku do cylindrów, mógłby spowodować rozbieganie silnika. Na szczęście awaria ta objawia się również obfitym dymieniem z rury wydechowej, które o wiele łatwiej zaobserwować, niż znikający olej.

About the author: Bac