filtr dpf

Czy usuwanie filtra DPF jest zgodne z prawem?

Z pewnością wielu posiadaczy samochodów zastanawia się, czym tak naprawdę jest filtr cząstek stałych, inaczej nazywany filtrem DPF. Przed zakupem auta wyposażonego w tego typu filtr warto dowiedzieć się, na jakiej zasadzie działa i jakie może sprawiać problemy.  

Budowa i działanie filtra cząstek stałych

Filtr DPF, stosowany w pojazdach wyposażonych w silnik wysokoprężny lub benzynowy, składa się z puszki wykonanej ze stali nierdzewnej, zaopatrzonej w ceramiczny korpus. Wewnątrz korpusu znajdują się ustawione równolegle zagęszczone kanały, co sprawia, że spaliny wytwarzane przez samochód muszą się przez nie przedostać – dzięki temu cząstki sadzy pozostają wewnątrz filtra. Zatrzymywanie sadzy to jednak nie jedyna funkcja filtra DPF – wypala on również cząstki stałe, które do niego wpadają. Niestety z uwagi na fakt, iż funkcja ta jest niedopracowana, filtry te szybko i często się zapychają, co prowadzi do wysokich kosztów ich wymiany.

Usuwanie filtra DPF – legalne czy nie?

Usunięcie z samochodu filtra DPF jest nielegalne, mimo to wiele warsztatów niestety oferuje takie usługi. Auto pozbawione filtra cząstek stałych, jeśli takowy był fabrycznie zamontowany, nie ma prawa jeździć po drogach. Niektórzy kierowcy decydują się jednak na jego wycięcie, gdyż fakt ten można łatwo ukryć – dokładne sprawdzenie czy filtr jest i działa, jest kłopotliwe, a czasem nawet niewykonalne. Co jednak można zrobić, żeby nie narażać się na koszty wymiany, a jednocześnie dbać o środowisko? Dobrą alternatywą jest zdecydowanie się na usługę regeneracji filtra DPF.

Alternatywa dla wycinania – regeneracja filtra

Regeneracja filtra DPF to nic innego jak jego dokładne czyszczenie. Istnieje kilka możliwości regeneracji, m.in. czyszczenie ultradźwiękowe lub przy użyciu hydrodynamicznego systemu. Pierwsza metoda jest bardzo skuteczna, jednak nieco ryzykowna, z uwagi na fakt, iż wkład filtra jest bardzo delikatny, a ultradźwięki mogą sprawić, że się pokruszy. Alternatywą jest czyszczenie przy użyciu systemu hydrodynamicznego – jest to rozwiązanie dużo dokładniejsze i bezpieczniejsze. Polega na demontażu części, weryfikacji ich stanu, a następnie wypłukaniu filtra w gorącej wodzie z dodatkiem środka zmiękczającego. Podczas kolejnego etapu filtr DPF montuje się w specjalnej maszynie, która pozwala na wybicie z jego kanalików popiołu przy pomocy strumienia wody pod wysokim ciśnieniem. Na sam koniec filtr zostaje osuszony i odnowiony przy pomocy specjalnej farby.

About the author: Bac