filtr cząseczek

Dlaczego filtr cząstek stałych się zapycha?

Filtry cząstek stałych są już niemal obowiązkowym wyposażeniem samochodów z silnikami diesla, a także wielu aut z jednostkami benzynowymi, które pozwala na znaczne ograniczanie emisji szkodliwych spalin. Ich funkcjonowanie przysparza jednak czasem trochę problemów i ulegają one zatkaniu. Rozwiązaniem może być wówczas przeprowadzenie profesjonalnej regeneracji DPF, pozwalającej na przywrócenie podzespołowi pełnej sprawności. Przyjrzyjmy się bliżej działaniu filtrów cząstek stałych i sprawdźmy, czemu ulegają zatkaniu.

Jak działają filtry DPF/GPF?

Filtry cząstek stałych to montowane w dieslach DPF (Diesel Particulate Filter) albo w jednostkach benzynowych GPF (Gasoline Particulate Filter). Pozwalają na wychwytywanie ze spalin szczególnie toksycznych i niebezpiecznych dla zdrowia cząsteczek, będących jednymi z głównych składników powstających pyłów zawieszonych, długo utrzymujące się w powietrzu i łatwo trafiające do płuc, z których przedostają się do krwiobiegu, stając się przyczyną groźnych chorób, w tym nowotworów. Filtry montowane w układach wydechowych za katalizatorami składają się najczęściej z ceramicznego i porowatego korpusu, przez który przedostają się spaliny. Ze względu na średnicę porów cząstki stałe, które są od nich większe, gromadzą się w komorach filtra. Ściany komór wykonane są z węglika krzemu pokrytego tlenkiem glinu i ceru oraz cząstek platyny. Sprawiają one, że po osiągnięciu przez spaliny odpowiedniej temperatury cząstki stałe są spalane, co powoduje ich rozpad na prostsze i mniej groźne substancje.

Dlaczego filtry zawodzą?

Choć konstrukcja filtrów pozwala na efektywne pozbywanie się zanieczyszczeń, to warto pamiętać, że ich emisja jest szczególnie duża, gdy silnik jest nierozgrzany. W takich warunkach w filtrze odkłada się znaczna ilość cząstek. Do tego, by mogły się one wypalić, potrzebna jest jednak jazda przy mocniej rozgrzanym silniku. Niestety auta, które pokonują krótkie dystanse, często nie są w stanie jej osiągnąć, co prowadzi co sytuacji, w której nie może dojść do ich wypalenia. Eksploatacja samochodu jedynie na niezbyt długich trasach sprawia, że filtr dość szybko ulega zapchaniu. W takich warunkach jedynymi opcjami staje się jego kosztowna wymiana albo regeneracja i sztuczne wypalenie zgromadzonych zanieczyszczeń.

About the author: Bac