filtr cząstek stałych

Rodzaje filtrów cząstek stałych w autach osobowych

Rosnące wymagania co do poziomu substancji szkodliwych dla środowiska znajdujących się w emitowanych przez silniki samochodowe spalinach sprawiły, że producenci zostali zmuszeni do szukania rozwiązań mogących radykalnie wpłynąć na ich redukcję. Jednym ze standardowych elementów wyposażenia pojazdów jednostkami wysokoprężnymi, a niekiedy także benzynowymi są filtry cząstek stałych. Gwarantują one wysoką efektywność działania, choć w wyniku eksploatacji w niesprzyjających warunkach ich skuteczność z czasem ulega ograniczeniu. Można jednak temu stosunkowo łatwo zaradzić, decydując się na regenerację filtra cząstek stałych. Przekonajmy się, jakie są typy filtrów.

Filtry DPF

Filtr DPF (diesel particulate filter) to urządzenie, w którym powstające w jednostce napędowej spaliny są przepuszczane przez porowatą strukturę z kanalikami o średnicy mniejszej niż cząsteczki sadzy. Spaliny zbierają się w specjalnych komorach, w których znajdują się substancje o działaniu katalitycznym. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury zanieczyszczenia są dopalane, w wyniku czego powstają z nich prostsze i mniej niebezpieczne związki chemiczne.

Filtry EAP

Filtry EAP (filtre a particules) są nazywane filtrami mokrymi, ponieważ do swej pracy wykorzystują specyfik pozwalający na obniżenie temperatury zapłonu sadzy. Dzięki jego zastosowaniu dopalanie może zachodzić także wówczas, gdy spaliny są mniej rozgrzane, co wpływa na ograniczenie zjawiska zapychania się filtra. Konstrukcje tego rodzaju są stosowane w pojazdach producentów francuskich, a uzupełnienie poziomu płynu jest konieczne dopiero po osiągnięciu znacznego przebiegu, na ogół sporo przekraczającego 100 tysięcy kilometrów.

Filtry GPF

Filtry GPF (gasoline particulate filter) pozwalają na pozbywanie się sadzy wytwarzanej przez silnik benzynowy. Zwykle są montowane w autach z nowoczesnymi jednostkami z wtryskiem bezpośrednim. Proces dopalania zanieczyszczeń następuje tak, jak w filtrach DPF, choć w tym przypadku jego wspomaganie nie wymaga zwiększenia dawki paliwa, a jej ograniczenia.

About the author: Bac